Thursday, June 16, 2016

АРИСТОТЕЛ: Никомахова етика

XII
…Cini se da i Eudokso bijase u pravu zagovarajuci prvenstvo uzitka; mnio je, naime, da to sto se on – iako je dobro – ne hvali, pokazuje kako je bolji od onih stvari sto su hvaljene; a takve su Bog i Dobro, jer se prema njima odnose sve ostale stvari. Hvala se tice kreposti, a prema njoj se cine lijepa djela; dok se hvalospjevi ticu postignuca, kako tijelesni, tako i dusevni. Ali podrobnija raspra o tome svakako je primjerenija onima koji se posebno pozabavise hvalospjevima. Nama je jasno, na temelju onoga sto je vec receno, da je blazenstvo jedna od stvari koje su casne i savrsene. A cini se da je tako i zbog toga sto je ono pocelo; jer radi njega svi cinimo sve ostalo, te drzimo da je pocelo i uzrok dobara nesto casno i bozansko.
XIII
Buduci je blazenstvo djelatnost duse prema savrsenoj kreposti, valja razvidjeti sto je krepost; tako cemo mozda bolje uvidjeti i sto je blazenstvo. Vjeruje se kako je istinski drzavnik onaj ko se najvise potrudio upravo oko toga; jer zeli svoje sugragjane uiciniti dobrim i poslusnim prema zakonima. Primjer toga imamo u zakonodavcima Kritjana i Lakedemonaca i slicnih koliko ih je bilo. Ako ovo razlaganje pripada znanosti od drzavi, jasno je da ce istrazivanje biti u skladi s nasom nakanom sa samog pocetka. A bjelodano je kako je ljudska krepost ona koju treba razmotriti, jer dobro koje smo trazili bilo je ljudsko dobro, a blazenstvo ljudsko blazenstvo. Pod ljudskom kreposcu ne podrazumijevamo onu tijela, nego onu duse, a i blazenstvo nazivamo djelatnoscu duse. Ako je tomu tako, ocito je kako drzavnik treba znati stogod o dusi, kao sto onaj tko lijeci oci mora znati i o cijelome tijelu, i to jos vise zbog toga sto je znanost o drzavi cascenija i bolja od ljecnickog umijeca, a i medju lijecnicima, oni najobrazovaniji uveliko se trude oko znanja u tijelu. Stoga drzavnik mora proucavati dusu, proucavati je radi doticnog predmeta i onoliko koliko dostaje za pitanja sto se istrazuju. Jer istrazivati jos pomnije bilo bi vise negoli zahtijeva nas zadatak.
Neke su stvari o tome dostatno iznesene drugdje u raspravama, i njima se treba posluziti, naime da je dusa dijelom razumna, a dijelom nerazumna. Das u ti djelovi odijeljeni kao dijelovi tijela ili bilo sto djeljivo, ili samo odredbom razlucivi na dvoje, dok sup o naravi nerazdvojivi (poput ispupcenja I udubljenja na obodnici kruga) ne tice se sadasnjeg pitanja. Od nerazumne duse, jedan je dio zajednicki, t.j. raslinski, mislim uzrok hranidbe i rasta. Ta se moc duse mora pretpostaviti kod svih stvorova sto se hrane i kod zametaka, a isto i u odraslih bica. Razloznije je tako, negoli im pridati kakvu drugu moc. Tako je krepost cisi se zajednicka i ne pripada samo covjeku; i cini se da je taj dio, ili moc, najdjelotvorniji u snu, dok se dobro i zlo u snu najmannje razaznaju (pa se otuda i kaze kako se polovicom svojega zivota blazenici nista ne razlikuju od bijednika). A to se dogadja posve naravno, jer sam je nedjelatnost onoga svojstva duse koje se naziva dobro ili lose, osim ako mozda u manjoj mjeri ne prodiru u dusu stanoviti poticaji, pa u tome smislu bivaju boljima snovi cestitih ljudi negoli slucajnika. Nego dosta o tome, i ostavimo hranidbeno svojstvo, jer ono po svojoj naravi ne sudjeluje u ljudskoj kreposti.
Cini se da postoji i jedno drugo nerazumno svojstvo duse, koje ipak sudjeluje u razumu. Mi i u uzdrzanih i u neuzdrzanih ljudi hvalimo razmuno nacelo, dio njihove duse koja ga poseduje, jer ih potice ispravno i na najbolja djela. Ali u njima se pokazuje i drugo naravsko svojstvo uz ono razumno, koje se bori i opire protiv razuma. I upravo kao sto uzeti dijelovi tijela – kad ih kanimo pokrenuti udesno – krecu se usuprot naljevo, isto tako je i sa dusom; porivi neuzdrzanika nagone ove u suprotnom smjeru. Ali dok u tijelima vidimo ono sto odvlaci usuprot, u duse duse toga ne vidimi. Pa ipak moramo vjerovati da i u dusi postoji nesto uza sam razum, sto mu se suprotstavlja i opire. Kakvo je to drugo, nimalo nas se ne tice. I kao sto vec rekosmo, cini se da i to sudjeluje u razumu; dakako, u uzdrzana covjeka ono je poslusno razumu, a vjerojatno jos poslusnije u razborita i hrabra covjeka; tu je, naime, sve u skladu s razumom.
Stoga se cini da je i to nerazumno dvostruko. Raslinski dio cini se da nema nista zajednickog s razumom, dok onaj pozudni i uopce nagonski ipak nekako sudjeluje u njemu, tako sto mu je podredjen i poslusan, kao sto kazemo ‘imati razuma’ kad je rijec o necijem ocu ili prijateljima, ali ne onako kao u matematici. Da to nerazumno nekako slusa razum, otkriva iopomena i svaki prijekor i pobuda. Ako pak se mora reci da i to ima razum, onda ce biti dvostruko i ono sto ima razum: jedan dio u pravom smislu i po sebi, a drugi onako kao sto je netko poslusan svojem ocu.
A i krepost se dijeli prema toj razlici; te jedne kreposti nazivamo umnima, a druge cudorednima; mudrost, rasudnost i razboritost umne su kreposti, a plemenitost i umjerenost cudorene. Kad, naime, govorimo o necijem znacaju, ne kazemo kako je mudar ilik rasudan, nego da je blagocudan ili umjeren. Ona hvalevriedna od tih stanja nazivamo krepostima.

            2
Krepost je dakle dvostuka: umna i cudoredna. Umnak repost ima uglavnom zacetak i porast po puuci, pa joj stoga treba iskustva i vremena; docim cudoredna krepost nastaje po navicaju, od cega joj potjece i samo ime, nastalo malom izmjenom rijeci obicaj. Prema tome je bjelodano kako ni jedna od cudorednih kreposti ne nastaje u nama po naravi, jer se ni jedna od stvari koje su po naravi, ne moze preinaciti navadom. Tako, na primjer, kamen, koji se po naravi giba nadolje, ne moze se naviknuti da se giba nagore, pa makar ga tkogod na to privikavao bacajuci ga nagore deset tisuca puta; niti se oganj moze naviknuti da gori nadolje, niti se bilo koja od stvari stop o naravi imaju jedan nacin, mogu priuciti na neki drugi. Dakle, kreposti ne nastaju u nama po naravi ni protiv naravi, nego smo mi po naravi nacinjeni taka da ih primamo, dok se one usavrsavaju navadom.
Od svih stvari koje imamo po naravi, prvo stjecemo njihove mogucnosti, a poslije pokazujemo djelatnosti (kao sto je bjelodano po sjetilima, jer sjetila ne stjecemo time sto cesto gledamo ili cesto slusamo, nego smo ih dapace zadobili prije nego sto smo ih upotrijebili, a nismo ih zadobili uporabom). Docim kreposti stjecemo prvo ih odjelovljujuci, upravo kao i u ostalim umjecima. Jer stogod treba uceci ciniti, to cineci ucimo, kao sto gradeci postajemo graditelji i citarajuci – citaraci; isto tako, cineci pravedna djela postajemo pravedni, cineci umjerena – umjereni i cineci hrabra djela – hrabri. O toma svedoci ono sto se dogadja u drzavama. Zakonodavci, navikavajuci ih, cine gradjane dobrima, i to je zelja svakomu zakonodavcu, te oni koji toga ne poluce – promase, i u tome se razlikuje dobar ustav od losega.
I dalje, po istim uzrocima i po istim sredstvima, svaka krepost nastaje i propada, a slicno i svako umijece; naime, iz citaranja postaju dobri ili losi citaraci. A primjerno tome i graditelji i svi ostali; po dobroj gradnji postat ce dobri graditelji, a po losoj – losi. Ako ne bi bilo tako, nitko ne bi trebao ucitelja, nego bi se svi radjali ili dobri ili losi,. Tako je i s krepostima; po svojim cinema u odnosajima s drugim ljudima postajemo pravedni ili nepravedni, a po svojim cinima u pogibelji – naviknuti strahovati ili uzdati se, bivamo hrabri ili strasljivi. Isto tako je i sa zeljama i srdjbama: jedno ljudi postaju umjereni i blagocudni, drugi neobuzdani i rasrdljivi, ponasajuci se na jedan ili na drugi nacin u tim okolnostima. Jednom rijecju: iz jednakih djelatnosti nastaju i jednaka stanja. Stoga djelatnosti moraju imati stanovitu kakvocu; jer njihovim razlikama odgovaraju susljedna stanja. Naime, nije mala razlika da li je tkogod od mladosti naviknuo na ovakve ili onakve obicaje, nego je ona velika,  pa i cjelokupna razlika.
II
Buduci sadasnje istrazivanje nije radi znanstvene spoznaje kao u drugim granama (jer ne proucavamo kako bismo spoznali sto je krepost, nego da postanemo dobri, inace nam ona ne bi nista koristila), nuzno je razvidjeti ono sto se tice djelatnosti, naime: kako Ih treba izvrsiti, jer – kao sto rekosmo – one odredjuju susljedna stanja. Zatim, da treba djelovati prema pravom nacelu zajednicka je znacajka i mora se prepostaviti – o cemu ce se poslije govoriti: i sto je pravo nacelo i kako se odnosi prema ostalima krepostima. Nu prije mek se pristane na to da se cijeli poucak o cinidbi mora izloziti u ocrtu, a ne u tocnim pojedinostima, kao sto rekosmo u pocetku, da takva izvjesca treba zahtijevati u skladu s gradivom. U stvarima koje se ticu cudorednih cina i probitacnosti nema nicega cvrstog, kao ni u pitanjima zdravlja. Buduci je takvo opcenito izvjesce, jos je manje tocnosti u onome o pojedinacnim slucajevima; kako oni ne potpadaju ni pod kakvo znanje, ni strukovu predaju, moraju uvek sami djelatelji uvidjeti sto je primjereno prigodi, kao u lijecnickom i kormilarskom umijecu. Ali ako je nase sadasnje izlaganje takvo, moramo pokusati pomoci u tome.
Prvo, dakle, treba razmotriti ovo: kako je narav tih stvari da ih unistava manjak i visak, kao sto vidimo u slucaju snage i zdravlja (jer se kod nevidljivih predmeta treba posluziti svjedocanstvom onih vidljivih); naime, i pretjerana i manjkava vjezba unistava snagu, jednako kao sto je i suvisno i manjkavo jelo i pilo unistava zdravlje, dok ga primjerena kolicina i stvara i povecava i odrzava. A tako je i s umjerenoscu, hrabroscu I ostalim krepostima. Onaj tko od svega bjezi i boji se i nicemu se ne opire – postaje plasljivac; onaj pak tko se nicega ne boji i srlja u sve – postaje drzak; isto tako, onaj tko se upusta u svaku nasladu i ne usteze se ni od kakve, postaje neobuzdan, dok onaj tko izbjegava sve uzitke , poput priprostih osoba, postaje neosetljiv. Dakle, umjerenost i hrabrost unistavaju i visak i manjak, dok ih srednost odrzava.
Ali ne bivaju od njih i zbog njih samo njihovi nastanci, porasti I prestanci, nego ce se i njihove djelatnosti odvijati u njima; tako je u svih vidjlivih primjera, kao u slucaju snage; ona nastaje obilnom hranom i mnogim naporima, sto ce opet najbolje uzmoci snazan covjek. Tako je i s krepostima; postajemo umjereni ustezuci se od uzitaka, a postavsi takvima, najbolje se uzmazemo ustezati od njih. Isto je i s hrabroscu: navikavajuci se prezirati strahote I odupreti im se, postajemo hrabri, a postavsi takvi, najbolje cemo uzmoci odupreti se strahotama.

Uzitak ili bol koji prati djela treba uzeti kao pokazatelj njihovih stanja. Onaj tko se usteze od telesnih naslada i uziva u samome tome, taj je umjeren; onaj kojemu je takvo sto tegotno – taj je neobuzdan; onaj opet tko izdrzava strahote i uziva, ili mu barem nije mucno, taj je hrabar; kojega to boli – taj je strasljivac. Jer cudoredna krepost se bavi uzicima i bolima. Naime, zbog uzitka cinimo ruzne stvari, a zbog bola se uzdrzavamo od lijepih. Stoga, kako Platon kaze, trebali bismo se vec od djetinjstva odgajati tako da osecamo radost I bol kako treba, jer je to pravi odgoj!

No comments:

Post a Comment