Monday, August 1, 2016

Djuro Frankovic: GROMOVNIK SVETI ILIJA, PERUNOVA EPIKLEZA TE SVETI NIKOLA, VELESOVA EPIKLEZA

U ovom uratku citatelju dajem odgovor na pitanje kako je sveti Ilija poznat iz Starog zavjeta, u puckoj tradiciji: predajama, pjesmama, obicajima, poslovicama i izrekama dramskim igrama i slicno Hrvata i Srba nasljedio osobine poganskog glavnog boga Gromovnika Peruna. Isto tako nastojim odgonetnuti lik i funkcije svetog Nikole, nasljednika poganskog bozanstva smrti, zastitnika konja, rodilja, male djece.
Perun i Volos – Veles jedina su dva praslavenska boga cij se medjuodnos nize bar djelomice rekonstruirati. Oni stoje na suprotim stranama i medju njima vlada stalna napetost. Kao ishodiste svoga tumacenja koristim bjelorusku pricu o borbi izmedju Boga i Necistoga (Vraga) cijom analizom su se dosad vec bavili Dumezil, Ivanov, Toporov, Uspenski, Katicic i Belaj.
(Belaj, V. 1998:67)
To se sporio Bog s necistim:
-Ja cu te, kaze se, ubiti!
-A kako ces ti mene ubiti: ja cu se skloniti!
-Kamo?
-Pod covjeka!
-Ja cu covjeka ubiti, grijehe cu mu otpustiti, a tebe cu ubiti!
-A ja pod konja!
-Ja cu i konja ubiti; covjeka cu na mjestu otstetiti, a tebe ubiti!
-A ja cu se pod kravu skloniti!
-Ja cu i kravu ubiti, domacina cu na mjestu otstetiti, a tebe ubiti!
-A ja cu pod kucu!
-Ja cu i kucu spaliti; covjeka cu na mjestu otstetiti, a tebe ubiti!
-A ja cu se pod stablo skloniti: tamu ti mene neces ubiti!
-Ja cu drvo razbiti i tebe ubiti!
-No, ja cu se pod kamen skloniti!
-Ja cu i kamen razbiti, i tebe ubiti!
-No, eto, ja cu se kaze se, skloniti u vodu pod panj, pod kladu!
-No, tamo je tvoje mjesto, tamo si budi!
Eto, gdje god udari grom, to Bog i Necistoga bije.

Ovduje otslikani Bog ne moze biti krscanski Bog, nego je to poganski Bog Gromovnik, a Necisti bi u tom slucaju mogao biti bog Volos-Veles, bog stoke t.j. “skotii bog”.
(Belaj, V. 1998:68)
Kozmicki sukob izmedju sv. Ilije i Vraga u praslavenskom obrednom tekstu
U nize navedenim primjerima, osim varijante Bog-Ilija moze se uociti i varijanta Necisti-Vrag-Zmaj. To je vidljivo iz drugih dviju bjeloruskih inacica iste price: ”Eto tu na ovoj gori grom je Vraga ubio” i ”eto tu je grom ubio Zmaja. (Ivanov – Toporov 1974:76) navodi Belaj, V. 1998:68)
Lik sv. Ilije je folkloriziran, a poprimio je osobine poganskog boga groma Peruna.
Prema sokackoj predaji sa Vade pored Mohaca i samo rodjenje Ilije. Nedvojbeno, u liku svetog Ilije nazire se praslavenski bog groma Perun, dok je osobine njegova suparnika Volosa-Velesa nasljedio Vrag.
”Kad je Bog stvorio Adama, od blata ga napravio, kaze Vrag:
-Ja to mozem napraviti!
-Hajd, napravi! Kaze Bog.
Pravi vrag od blata coeka... ali ga nije mogo dic, al ni ga mogo ozivit!
Kaze Bog ovom coeku sto je Vrag pravio:
-Ilija, dizi se I udri svog oca di ga nadjes!
Sto je vrag pravio, tog je Bog digo.
Ope` ce Bog:
-Ilija, dizi se i udri svog oca! –oca, koga napravio od blata – digod ga nadjes!
Sad, kad grmi, Ilija uvik trazi svog oca, da ga moze ubit. A otac se sakriva pod drvlje… Dakle, grom pukne u drvo, no, pogodio Ilija svog oca, ali Vrag pobigne…
Kad Ilija svog oca ubije, onda ce biti kraj svita!”
(kazivao Ivan Kovac – Car, Vada – Mohac; pribiljezio Djuro Frankovic)

Slicna predaja je poznata i u Madjara:
”Gospodin Bog i Sotona su se nakon utemeljenja svijeta skupa divili ljepoti stvorenoga svijeta. Tada je Sotona ugledao covjeka u Raju. U njegovom srcu buknula je mrznja, a da bi se Gospodinu Bogo narugao u prasinu je nacrtao lik slican Adamu. Nazvao ga Ilijom te ga je htio ozivjeti:
Ilija, ustani!
Ali covjek od praha niti da se pomakne.
Na to je Gospodin Bog rekao:
-Ilija, ustani I gadjaj onoga koji te stvorio!
Na to je Ilija odmah ustao i na zapovijed Gospodina poceo je Sotonu gadjati gromom.
Od tog vreman postoji sijevanje i grmljavina. Stoga zitelji u Gyevi kazuju: ”Ilija se bori sa Sotonom”.
(Balint S. 3.1998:75)
U Srba i Makedonaca zapisane su slicne predje:
“Kad grom udara, onda kazu da sveti Ilija, po zapovjesti Bozjoj, gadja Djavla (uzvrdao se kao djavo ispred groma), zato govore da se ne valja krstiti kad grom puca, da ne bi Djavo u nevolji pobjegao pod krst, u koji grom nece udariti”. (Karadzic, V. st.1952, navodi Nodilo, N. 1981:143 i Belaj, V. 1998:73)
U makedonskom sazetom zapisu iz Velesa (nomen est omen, ”ime je znak” rekli su stari Latini) junaci su pomijenjeni. Zmej (zmaj) je djelatan gromovnikov pomocnik, dok je njegov zmajski suparnik neka lamnja (iz novogrckog preuzeto, u znacenju “duh, tvara”). Srodnost s hrvatskom (sokackom), madjarskom, bjeloruskom pricom vise je nego ocita.
“Sveti Ilija grmi sos kocijata. Zmejot frla ogin po lamnjata i ako se skrie lamnjata vo vesco: u covek, u kamen ili u sco da bilo, kje frli zmejot na tova mesto sos strela, sos ostrila od kamen i ako go pogodi, kje go tresci.”
(Sveti Ilija grmi s kocijom.) Zmaj (antropomorfni lik) baca oganj na lamnju (bice slicno nasem zmaju) i ako se lamnja skrie u nesto: u covjeka, u kamen ili u sto da bude, zmaj ce baciti na to mjesto strjelicu – s kamenom ostricom – i ako ga pogodi, tresnut ce ga.” (Matev, 1893:132, navodi Belaj, V.1988a:160, 1998:73-74)
U Gevgeliji i okolici ”kad grom tresne vjeruju da je sveti Ilija tada ubio lamnju” (Tanovic, S. Srpski etnografski zbornik, knj. XL, str. 432 navodi Djordjevic, T. 1958:107)
...

(Web objava: 22.02.2007)

No comments:

Post a Comment