XI глава
ИСТОРИЗМОТ,
ФЕНОМЕНОЛОГИЈАТА И ФИЛОЗОФИЈАТА НА ЕГЗИСТЕНЦИЈА И ПРАШАЊЕТО НА ЈАЗИКОТ ВО
ФИЛОЗОФИЈАТА
...Дилтај во
изградувањето на една таква метода, која би овозможувала разбирање и толкување
на смислата и значењето на историските и воопшто животните појави, посегнал
кон една – во фолозофијата позната и стара метода – за која што говорел уште Аристотел во своите списи, и која што долго представувала темелна метода за
изведување значења и смисол на тајните значенија на божествените и човечките
ствари. Тоа била херменевтиката. Таа кај Аристотел значи метод или постапка за
толкување врз темел на местото и улогата на елементите коишто остваруваат
одредено значење во структурата на јазикот и на ставот како веројатен исказ.
Тоа е таква метода која овозможува нешто да се спознае, иако тоа нешто во
своето значење е скриено и затворено во некоја целина и како такво, демек, не
може да се разбере преку самото себе, туку само преку целината во која што е
дадено…
Дилтај ја
сметал филозофијата како наука за животот како темел на се’ што постои, како
сила или снага на движење, која што се’ поставува и креира, а тој живот се
случува во повеста и има изрично историски карактер. Природата на спознавање на
тој живот и неговиот медиум – историјата, е разбирањето, а основната метода за
разбирање – постапка која овозможува да се влезе во структурата и значењето на
историските животни појави и збиднувања … тоа е методата на толкување или
херменевтика. Ставовите до кои со помош на таквите методи се доаѓа нужно се
аксиолошки, односно вредносни ставови и тие се однесуваат на супстанцијата на
спознавање, како ставови кои за таа супстанција вредат, а не ја дефинираат
истата, ниту таксономично ја одредуваат. Сознанието од таков вид не може да
биде аксиоматски или нумеречки искажливо, туку тоа е феноменолошко и аксиолошки
според врстата, односно тоа се искажува како конституција на еден духовен факт
којшто станал предмет на спознавање на еден исто таков факт – човековата свест.
Меѓутоа, ова
значи дека толкувањето е таква постапка со која го откриваме значењето на некои
појави, нивниот однос кон одредена целина и кон дадениот систем на вредности
кој го имаме, и со тоа - во тој вредносен аспект – ги спознаваме. Основата на
толкување на било која појава секако го сочинува медиумот и целината на медиуми
во кои што таа појава се јавува. Медиумот, единствениот медиум во кој што сите
појави на духот можат да се искажат … е јазикот.
Во своите творевини,
кои се творби на човекот, јазикот секогаш ја изразува супстанцијата на
значењето, која пак ги изразува смисолот и важењето на животните и историските
творби на човекот и неговото делување во
нив. Јазикот е медиум во којшто се кристализира целокупниот однос на човекот
спрема животта и повеста, како сума на смислови и значења на историскиот
опстанок, дејствување и спознавање. Животот и околностите на историското
бидување се однесуваат на човекот и за него се дадени како отворени и
спознатливи. Човекот е вклучен во нив, активно учествува со своите осети,
чувства, спознавања и дела, додека јазикот е темелен медиум во којшто се
одигрува таквата положба и односот на човекот
и животот, како и место каде што се’ – преломено и изразено како
човеково чувство и сакање или мисла и делување по пат на комуницирање – за
човекот се разоткрива како значење. Тоа значи дека толкувањето и разбирањето на
духовните и историските феномени можеме да ги сведеме, во извесна смисла, на
толкување на структурата и значењето на јазикот, неговите творевини, односот и
и начинот на изразување кои представуваат клуч за разбирање на значењето на
сите други појави на животот и духот, културата и создавањето повест. На тој
начин и филозофијата, како духовна наука, заправо се сведува на една
методологија на толкување на духовните, животните и историските творевини и
појави, на утврдување на нивното значење и смисол, а тоа значи дека се претвора
во филозофија на јазикот, бидејќи основата на херменевтиката – т.е. толкувањето
на значењето и смислата на она што за човекот има вредност, значење или смисла
– дадена е во јазикот и само со негово посредство.
…
(изд. „Свјетлост“
– Сараево, 1987 год.; стр.
304-306)
No comments:
Post a Comment