Wednesday, August 23, 2017

ЈОВАН ДУЧИЌ: Преубава поезија

BOG

Nikad se nisam na te bacio kamenom,
Niti u svome duhu tvoj sjaj odricao;
I svoj put pređoh ceo sa tvojim znamenom,
Svugde sam tebe zvao i svud te klicao.
Iz sviju stvari ti si u mene gledao,
Tvoj gromki glas sam čuo u morskom ćutanju,
S bolom pred noge tvoje svagda se predao,
Samo za tvojim žiškom sledio putanju.
A od tebe se nikad nisam odvajao,
Stoga i ne beh samac u dnu svih osama…
Zbog tebe sam se kleo i za te kajao,
Kad padne gorko veče po gorskim kosama.
U mašti sam ti bele svud crkve zidao;
I za molitve sam tvoje u zvona zvonio;
Za tvoga blagog Sina i ja sam ridao;
I đavola sam crnog s tvog krsta gonio.
A ti što sazda sunca i plod oranice,
Bio si samo Slutnja, bolna i stravična:
Jer svaka Istina duha znade za granice,
Jedino naša Slutnja stoji bezgranična.

COVEK GOVORI BOGU

Znam da si skriven u morima sjanja,
ali te stigne duh koji te sluti;
Nebo i zemlja ne mogu te čuti,
a u nama je tvoj glas od postanja.

Jedino ti si što je proturečno –
kad si u srcu da nisi u svesti...
Na kom se mostu ikad mogu sresti,
svemoć i nemoć, prolazno i večno!

Vodi li put naš k tebi, da li vodi?
Kraj i početak - je li to sve jedno?
Ko pečate ti čuva nepovredno,
Ko tvojim strašnim granicama hodi?

Jesmo li kao u iskonske sate
nalik na tvoje obličje i danas?
Ako li nismo, kakva tuga za nas,
ako li jesmo, kakva beda za te.

Moj duh čovekov otkud je i šta je?
Tvoj deo ili protivnost od tebe –
jer treće nema! Kraj tvog ognja zebe,
i mrkne kraj tvog svetila što sjaje.

Samotan svugde i pred svim u strahu,
stranac u svome i telu i svetu!
I smrt i život u istome dahu:
Večno van sebe tražeć svoju metu.


GOSPOD ME SEJA

Gospod me seja celo vreme
i svud sam nova reč i znamen –
u belom hlebu prvo seme,
u tvrđavama prvi kamen.

I prvi poljub zaljubljenih,
i nož u ruci haramije,
i molitva iz srca smernih,
i san na pesku gladne zmije.

Gospod me seja pregrštima
poljem što večna sunca plave,
da budem njegov znak međ svima,
njegova zlatna truba slave.

I brodolom u osvit vedar,
i očajnikov krik za snagom;
I na Libanu sjajni kedar,
i strašna vojska pred Kartagom.

Gospod me seja celom šakom
u času svetlu i golemu,
da budem jutro danu svakom,
i njegov glas i ključ u svemu.

Na pustom putu atom praha,
u nebu sunčev krug i slika,
žižak u domu siromaha,
suza u oku mučenika.


HRISCANSKO PROLECE

Vidik se krvlju sav zarubio,
prvi kos peva tanko i tanje.
Aždaju sveti Đorđe ubio,
srebrnim kopljem baš u svitanje.

Kraj crkve čempres crn zagustio,
Hristovo jagnje ovca rodila,
i Sveti Marko orla pustio,
i Sveti Todor svog krokodila.

Golubica u suncu sinula,
sa lišća kaplju svete arije...
Dva apostola tud su minula
s porukom sina čiste Marije.

Kraj reke zrače beli krinovi,
pada snop zraka s neba sredine:
I sja oreol večni i novi
jagnjeta što gre preko ledine.


(www.poezijanoci.com)

No comments:

Post a Comment