Slisali ste, da anarhisti mecejo bombe, da verjamejo v
nasilje in da anarhija pomeni nered in kaos.
Ni presenetljivo, da tako mislite. Tisk, priznica in
vsakrsne avtoritete nam to vsiljujejo, in potiskajo v usesa. Toda mnogi med
temi vedo vec, vedo za razloge, da vam ne povedo resnice. Bil bi ze cas, da jo
slisite.
Prisegam, da vam bom govoril posteno in iskreno, saj sem
tudi same den tistih anarhistov, ki jih proglasajo za privrzence nasilja in
destrukcije. Torej moram vedeti, da nimam cesa skrivati.
“Ali anarhizem resnicno pomeni nered in nasilje?” se
sprasujete.
Ne prijatelj, kapitalizem in vlada sta tista, ki pristajata
na nered in nasilje. Anarhizem je povsem drugacen, pomeni red bez vlade in mir
brez nasilja.
“Je to mogoce?” se vprasate.
Prav o tem se bomo zdalje pogovorili. Toa naprej hoce nas
prijatelj izvedeti, ali so anarhisti metali bombe in se vcastih zatekli tudi k
nasilju.
“To je!” vzklika vas prijatelj. “Tako sem tudi mislil.”
Toda ne smemo si dopustiti naglice. Ce so se anarhisti kdaj
zatekli k nasilju, ali to potem nujno pomeni, da nasilje oznacuje anarhizem?
Postavite si to vprasanje in si pokusite posteno odgovoriti.
Ko mescan (obcan) oblece vojasko uniformo, bo morda moral metati
bombe in uporabiti nasilje. Ali boste tudi v tem primeru trdili, da ta mescan
(obcan) zagovarja nasilje?
Srdito boste zamerili tako primerjavo. Odgovorili boste, da to preprosto pomeni, da je lahko clovek v dotocenih okoliscinah prisiljen uporabiti nasilje. Lahko se zgodi, da je taj clovek democrat, monarchist, socijalist, boljsevik ali anarchist.
Srdito boste zamerili tako primerjavo. Odgovorili boste, da to preprosto pomeni, da je lahko clovek v dotocenih okoliscinah prisiljen uporabiti nasilje. Lahko se zgodi, da je taj clovek democrat, monarchist, socijalist, boljsevik ali anarchist.
Spoznali boste, da se to nanasa na vse ljudi in vse case.
Brut je ubil Cezara, ker se ja bal, da bi utegnil njegov
prijatelj izdati republiko in postati kralj. Brut ni Cezarja “ljubil nic manj,
kot je ljubil Rim”. Toda Brut ni bil
anarchist. Bil je lojalen republikanec.
Te primere sem navedel zato, da bi prikazal dejstvo kako so
se ze v pradavnih castih despoti srecavali z usodo iz rok uzaljenih ljubiteljev
svobode. Ti ljudje so bili uporniki proti tiraniji, vecinom domoljubi,
demokrati ali republikanci, vcasih tudi socijalisti, ali anarhisti. Njihova
dejanja so predstavljala individualen upor zoper krivice in hudelstvo.
Anarhizem s tem ni v nikakrsni zvezi.
V stari Grciji so uboj despota v dolocenem obdobju pojmovali
kot nejvecjo vrlino. Moderni zakon taka dejanja obsoja, toda vse kaze da so
clovekova custva ob takih primerih ostala enaka, kakor so bila takrat. Svetovna
zavest po uboju ne cuti bremena. Tudi kadar javnost takega dejanja ne opravici,
clovecansko srce oprosca in se, zelo naskrivaj, veseli takih dejanj. Ali ni
bilo na tisoce mladih amerisckih dmoljubov pripravljenih ubiti neskega cesarja,
ki je bil po njihovom mnenju, odgovoren za zacetek prve svetovne vojne? Ali ni
francosko sodisce pred kratkim oprostilo cloveku ki je ubil Petljuro zato da bi
masceval tisoce moz, zena in otrok, ki so umrli v pogromu proti Zidom iz juzne
Rusije?
V vsaki dezeli, v vsakem obdobju so uboji tiranije; ziveli
so mozje in zene ki so ljubili svojo domovino v toksnih meri da so zanjo
zrtvovali celo svoje zivljenja. Pogosto so bili to ljudje ki niso bili vkljuceni
v politicne stranke oziroma privrzenci politicnih stalisc, bilo so enostavno le
nasprotniki nasilja. Vcasih so bili to religiozni fatatiki, kot recimo goreci
katolik Kullman, ki je skusal ubiti Bismarcka, ali zavedna navdusenka Charlotte
Corday, ki je v casu francoske revolucije ubila Marata.
V Zduzenih drzavah Amerike so individualno ubili tri
presednike. Leta 1865 je juzni democrat John Wilkes Botha ustrelil Lincolna; 1888 je republikanec Charles Jules
Guiteau ubil Garfielda, medtem ko je McKinleya leta 1901 ubil Leon Czolgosz.
Med temi je samo eden
anarchist.
V dezeli, kjer je najvec zatiranja, so uboji tiranov tudi
najbolj pogosti. Vzemino na primer Rusijo. Ob
popolni prepevedi govora in tiska v carizmu ni bilo drugega nacina proti
despotskemu rezimu kot tad a so v srce Tirana polozili “strah bozji”.
Ti mascevalci so bili najpogosteje sinovi in hcere najvisega
plemstva, mladi idealisti, ki so ljubili svobodo in ljudstvo. Ker so bili vse
druge poti zaprte, so bili prisiljeni uporabiti pistolo in dinamit v
prepricanju. Da bodo tako ublazili teskobne represivne okoliscine v svoju
dezeli. Znani so bili kot nihilisti in teroristi. Le – ti ni so bili anarhisti.
V novejsem casu so bila individualna dejanja pogostejsa kot
v preteklosti. Sufrazetke v Angliji so se na primer pogosto zatekale k temu, da
bi propagirale in uresnicevale svoje zahteve za iste pravice. Po
vojni so v Nemciji ljudje z najbolj konzervativnimi nazori uporabljali take
metode v upanju, da bodo lahko ponovo vzpostavili kraljevino. Clovek ki je ubil
pruskega financnega ministra Karla Ersberga je bil monarchist; tudi Waltera
Rathenaua, ministra za zunanje zadeva, je ubil clan iste politicne stranke.
Razlog, rezincni vzrok ali vsaj izgovor za Prvo Svetovno
vojno je bil uboj avstriskega prestolonaslendika; ubil ga je srbski domoljub,
ki se nikoli ni slisal za anarhizem. V Nemciji, na Madzarskem, v Francijji,
Italiji, Spaniji, na Portugalskem in v vsaki drugi evropski drzavi so se ljudje
najrazlicenjsih politicnih nazorov zatekali k nasilne dejanjem, ce ne omenimo
neomejenega politicnega terorja, ki so ga izvajale organizirane skupine kot so
bili fasisti v Italiji, Ku Klux Klan v Ameriki in katoliska cerkev v Mehiki.
Torej vidite, da anarhisti nimajo monopola nad politicnem
nasliljem. Stevilo takih dejanj je pri anarhistih zanemarljivo majhno v
primerjavi s tistimi, ki so jih izveli pripadniki drugacnih politicnih
prepricanj.
Res je da je bilo v vsaki drzavi, v vsakem socijalnem
gibanju nasilje del
boja ze od pradavnih casov. Celo Nazarenski, ki je prisel pridigat evangelij
miru, je uporabil nasilje zato, da bi iz hrama pregnal menjalca denaja.
Kakor sem ze povedal, anarhisti nimajo monopola nad
nasiljem. Nasprotno, anarhizem uci in govori o miru in harmoniji, nenapadanju
in o svetosti zivljenja in svobode. Anarhisti so humani, kakor je human ostali del clovestva, morda jos
bolj. Obcutljivi so za slabo in krivicno, hitrejsi so pri obsodbi zatiranja in
jih zato ob kakem izrazanju protesta z nasilnim dejanjem ne moremo vedno
izkljuciti. Toda taka dejanja so izraz individualnega temperamenta in ne neke
dolocene teorije.
Lahko bi vprasali, ali cloveka k nasilnim dejanjem ne
privedejo revolucionarne ideje? Sam ne mislim tako, saj smo videli da so metode
nasilja uporabili tudi ljudje z najbolj konzervativnimi nazori. Ce ljude povsem
nasprotinih politicnih nazorov delajo iste stvari, je tezko razumno reci da so
njihove ideje odgovorne za taka dejanja.
Podobni rezultati imajo podoben vzrok, toda tega vzroka ne
smemo iskati v politicnem prepricanju; prej ga moramo iskati v individualnem
znacajo in splosnem odnosu do nasilja.
“Morda imate prav glede znacaja”, porecete.
“Vidim da revolucionarne ideje niso vzrok nasilnih
politicnih dejanj, sicer bi jih izvajal vsak revolucionar. Toda ali taka
stalisca do dolcene mere ne opravicujejo tistih, ki taka dejanja izvajajo?”
Na prvi pogled je to morda res. Toda ce premislite, vidite
da je ta ideja povsem zresena. Najboljsi dokaz za to je dejstvo da se
anarhisti, ki imajo povsem identicna stalisca o drzavi in nujnosti njene
ukinitve, pogosto ne ujamejo ob vprasanju nasilja. Tako anarhisti, privrzenci
Tolstoja, vecinoma pa tudi individualisticni anarhisti, obsojajo politicno
nasilje, medtem ko ga drugi anarhisti izvajajo, a go vsaj opravicujejo oziroma
zagovarjajo.
Pomebno je tudi dejstvo da je mnogo anarhistov, ki so vcasih
verjeli v nasilje kot sredstvo propaganda, spremenilo misljenje in takih metod
ne odabravajo vec. Tako so v docenem obdobju anarhisti izvajali individualna
nasilna dejanja, znana kot “propagandne akcije”. Niso pricakovali da bodo s tem
spremenili drzavo in kapitalizem v anarhizem, prav tako niso verjeli, da bi z
uboji despotov lahko ukinuli despotizem. Ne, terorizem so pojmovali kot
sredstvo mascevanja za krivice nad ljudstvom, s cimer so zanesli strah med
sovraznike in opozorili na slabosti, protiv katerim so bila teroristicna
dejanja naperjena. Vecina anarhistov danes ne verjame vec v “propagandne
akcije” in ne odobrava takih dejanj.
Iz izkusenj vedo da, ceprav so bile morda te metode
upravicene in koristne v preteklosti, so v sodobnih zivljenskih okoliscinah
nepotrebne in cello pogubne za sirenje njihovih idej. Toda njihove ideje
osatajajo iste, kar pomeni, da ni anarhizem oblikoval njihovih stalisc do
nasilja. To je dokaz da v nasilje ne void dolocena ideja ali “izem”, marvec ga
povzroce drugi razlogi.
Zato moramo za ustrezno obrazlozenje pogledati se drugam.
Videli smo da politicnih nasilnih dejanj niso izvajali samo
anarhisti, socijalisti, in razlicni revolucionarji, marvec tudi domoljubi,
nacionalisti, demokrati in republikanci, sufrazetke, konzervativci in
reakcionari, monarhisti in rojalisti, pa cello religiozni in goreci kristijani.
Zdaj vemo da na njihova dejanja ni mogla vplivati neka
dolocena podobna ideja ali “izem”, ker so najrazlicnejse ideje in “izmi”
povzrocili enaka dejanja. Kot razlog sem navedel znacaj in splosnostalisce do
nasilja.
V tem je tudi uganka. Kaj je splosno stalisce do nasilja? Ce
bi lahko na to vprasanje tocno odgovorili, potem bi nam bila vsa stvar takoj
jasna.
Ce smo posteni, potem moramo priznati da vsi verjamemo v
nasilje in ga tudi izvajamo, pa ce ga pri drugih se tako obsojamo. V bistvu vse
institucije, ki jih podpiramo, in celotno zivljenje danasnje druzbe temeljajo
na nasilju.
Kaj je to, kar imenujemo drzava? Ali ni to le organizirano
nasilje?
…
(1927)
No comments:
Post a Comment