Глава VI
РАЗВИТОК НА ИСУСОВИТЕ ИДЕИ ЗА ЦАРСТВОТО БОЖЈЕ
…U svetu ovakvom kakav je, zlo vlada. Satana je “car ovoga
sveta” i njega sve slusa. Kraljevi ubijaju proroke. Svestenici i ucenjaci ne
cine ono sto zapovedaju drugima da cine. Pravedni su progonjeni i jedini udeo
dobroga je da place. “Svet” je na taj nacin neprijatelj Boga i njegovih
svetaca; ali Bog ce se probuditi i osvetiti svoje svete. Dan je blizak, jer
gnusoba je dostigla vrhunac. Doci ce
red na vladavinu dobra.
Dolazak te vladavine dobra
bice jedna velika nagla revolucija. Svet ce izgledati obrnut; posto je sadasnje
stanje rdjavo, da bi se buducnost predstavila, dovoljno je shvatiti otprilike
suprotno od onoga sto postoji. Prvi ce bidi posljednji. Jedan novi red upravljacе covecanstvom. Dobro i zlo sad su
smesani kao korov i dobro zrno na njivi. Gospodar ih pusta nek rastu zajedno;
ali dan naglog odabiranja doci ce. Carstvo Bozje bice kao bacanje velike mreze
koja pokupi dobru i rdjavu ribu; dobra se odvaja u krcage, a ostalo se baca.
Klica te velike revolucije najpre ce biti neprimetna. Bice kao zrnce gorusice,
najmanje od zrnevlja, ali koje baceno
na zemlju postaje drvo u cijem se hladu ptice odmaraju; ili ce biti kao kvasac
koji zamesen u testo, cini da se testo digne. Niz parabola, cesto mracnih, imao
je cilj da izrazi iznenadjenje tog naglog dolaska, njegovih prividnih nepravdi,
njegovog neizbesnog definitivnog karaktera.
Ko ce oznovati tu Bozju vladu? Setimo se da je prva misao
Isusova, misao tako duboka kod njega da verovatno nije primljena, nego je
proizilazila iz samog korena njegovog bica, bila da je on sin Bozji, poverenik
svog Oca, izvrsitelj volje njegove. Odgovor Isusov, na takvo jedno pitanje,
nije mogao biti sumnjiv. Ubedjenje kako ce on uciniti da Bog zavlada, potpuno
je obuzelo njegov duh. On je sebe smatrao za sveopsteg reformatora. Nebo,
zemlja, cela priroda, ludilo, bolest i smrt za njega su samo orudja. U svom
nastupu herojske volje, on se smatra svemocnim. Ako se zemlja ne podvrgne toj
krajnjoj preobrazbi, ona ce biti smrvljena, ociscena plamenom i dahom Bozjim.
Novo nebo bice stvoreno, i ceo svet bice naseljen bozjim andjelima.
Potpuna revolucija, koja obuhvata sve, pa i samu prirodu,
takva je dakle bila osnovna misao Isusova. Od tada, bez sumnje, on se odrekao
politike; primer Jude Golonita pokazao je uzaludnost javnih pobuna. Nikad on
nije pomislio da se dize protiv Rimljana i tetrarha. Neobuzdano i anarhicno,
nacelo Golonita nije bilo njegovo. Njegova pokornost ustaljenim vlastima,
podsmesljiva u stvari, bila je potpuna u formi. On je placao danak Cezaru da ne
sablazni. Sloboda i pravo nisu od ovoga sveta; nasto mutiti zivot izlisnim
osetljivostima? Preziruci zemlju, ubedjen da vidljivi svet ne zasluzuje da se o
njemu stara, on se sklanjao u svoje idealno carstvo; osnivao veliku doktrinu
transcedentnog prezira, pravu doktrinu slobode dusa, koja jedina daje
spokojstvo. Ali on jos nije bio rekao: “Carstvo moje nije od ovoga sveta”.
Mnogo mraka mesalo se u njegove najpravije poglede. Ponekad cudna iskusenja
prolazila su mu duhom. U Judejskoj pustinji Satana mu je predlozio carevajne na
zemlji. Ne poznavajuci snagu rismkog carstva, on je mogao, na osnovu
odusevljenja koga je bilo u Judeji i koje je on ubrzo posle dovelo do uzasnog
vojnickog otpora, mogao je - velim - uzdati se da ce osnovati carstvo pomocu
smelosti i broja svojih pristalica. Vise puta mozda doslo je preda nj najvise
pitanje: Dali ce carstvo bozje ostvariti silom ili blagoscu, pobunom ili
strpljenjem? Jednoga dana, vele, prosti ljudi iz Galileje htedose da ga uzdignu
i nacine carem. Isus pobeze u goru i ostade tamo neko vreme sam. Njegova lepa
priroda sacuvala ga je zablude koja bi od njega nacinila jednog agitatora ili
vodju ustanka, jednog Teuda ili Varkokeva.
Revolucija koju je on hteo bila je uvek moralna revolucija;
ali jos on nije dospeo do toga da se za izvrsenje pouzda u andjele i trubu
strasnog suda. Na ljudima i pomocu samih ljudi, on je hteo da deluje. Jedan
vizioner koji ne bi imao drugih ideja sem blizine strasnog suda, ne bi se
toliko brinuo o popravljanju ljudi, i ne bi osnovao lepo moralno ucenje koje je
covecanstvo dobilo. Mnogo nejasnoga bez sumnje je ostajalo u njegovoj misli i
plemenito jedno osecanje, mnogo vise nego opredeljena namera, gonilo ga je
uzvisenom delu koje se stvaralo pomocu njega, mada na nacin vrlo razlican od onog
koga je on zamisljao.
Odista carstvo Bozje, hocu da kazem carstvo duha, on je
osnivao, i ako Isus iz nedara svoga Oca vidi kako delo njegovo donosi plodove u
istoriji, odista moze istinito reci: “Eto sta sam ja hteo”. Doktrina slobode
dusa - nju je eto Isus osnovao i ona ce, kad se izuzmu nesavrsenosti koje se
mesaju u sve sto je covecanstvo ostvarilo, ostati vecito. Grcka je vec u tom
predmetu imala lepih misli. Vise stojika naslo je nacina da budu slobodna pod
tiraninom. Ali uopste uzev, stari svet zamisljao je slobodu vezanu uz izvesne
politicke forme; slobodjnaci su se zvali Harmodije i Aristogiton, Brut i
Kasije. Pravi hriscanin mnogo vise je oslobodjen svakog lanca; on je ovde jedan
prognani; njemu nije stalo do prolaznog gospodara ove zemlje koja nije njegova
otadjbina. Sloboda za njega jeste istina. Isus nije dovoljno poznavao istoriju
da bi razumeo koliko je ta doktrina dolazila u svoje vreme, u trenutku kada su
se republikianske slobode primicale kraju i kada se mali opstijnski ustavi antickog
doba izdisali pod rimskim jedinstvom. Ali njegov divotni zdravi razum i odista
prorocki smisao koji je imao o svojoj misiji, vodili su ga ovde sa cudesnom
sigurnosti. Onom reci: “Podajte caru carevo, a Bogu bozje” on je stvorio nesto
politicki strano, utociste za duse usred carstva surove snage. Zacelo, jedna
takva doktrina imala je svoje opasnosti. Postaviti u nacelu da za poznavanje
zakonite vlasti treba pogledati na novac, objaviti da savrsen covek placa porez
iz nipodavastavanja i bez pogovora, znacilo je unistiti republiku na starinski
nacin i pomagati sve tiranije. Hriscanstvo je, u tome smislu, mnogo doprinelo
da se oslabi osecanje duznosti u gradjanina, i svet preda apsolutnoj vlasti
gotovih cinjenica. Ali obrazovavsi ogromno slobodno udruzenje, koje je za vreme
od 300 godina, znalo biti bez politike, hriscanstvo je obilno naknadilo
nepravdu sto je ucinilo gradjanskim vrlinama. Moc Drzave bila je ogranicena na
stvari ove zemlje; duh je oslobodjen ili bar strahoviti liktorski snop rimske
svemoci bio je skrhan zanavek.
Covek narocito zauzet duznostima javnog zivota ne prasta
drugima kada ovi nesto stave iznad stranackih svadja. On kudi narocito one koji
drustvena pitanja uzdignu nad pitanjima politickim, i ispovedaju prema ovim
neku vrstu razmnodusnosti. On ima prava u izvesnom smislu, jer svaki isklucivi
pravac stetan je dobrom upravljanju ljudskih stvari. Ali kakvom su napretku
doprinele stranke kad se tice opste moralnosti nase vrste? Da je Isus, umesto
sto osniva svoje nebesko carstvo, otisao u Rim, istrosio se kujuci zavere
protiv Tiberija ili zaleci Germanika, sta bi bilo od sveta? Strogi
republikanac, revni patriota, on ne bi zaustavio veliku struju poslova svoga
veka, dok je objaviv neznacajnost politike, on svetu otkrio tu istinu da
otadjbina nije sve, i da je covek prethodnik gradjanina i visi od njega.
Nasa nacela pozitivne nauke vredja udeo snova koje program
Isusov sadrzi. Mi znamo istoriju zemlje; revolucije u rodu onih koje je Isus
ocekivao desavaju se samo iz geoloskih i astronomskih razloga, kojima se nikada
nije utvrdila veza sa stvarnim moralnim. Ali da bi covek bio pravedan prema
velikim tvorcima, ne treba se ustaviti na predrasudama koje su oni mogli
deliti. Kolumbo je pronasao Ameriku polazeci od vrlo pogresnih ideja; Njutn je
verovao da je njegovo ludo tumacenje Apokalipse isto izvesno kao njegov sistem
sveta. Hocemo li nekog osrednjeg coveka naseg doba staviti iznad Fransoa
Asiskog, svetog Bernara ili Jovanku od Arka, ili Lutera, jer nema zabluda koje su
ovi ispovedali? Hocemo li meriti ljude po pravilnosti njihovih ideja u fizici i
njihovom manje ili vise tacnom poznavanju pravnog sistema sveta? Razumejmo
bolje Isusov polozaj i ono sto cini njegovu snagu. Deizam XVIII veka i izvestan
protestantizam svikli su nas da osnivaca hriscanske religije smatramo samo kao
velikog moralistu, covecanskog dobrotvora. Mi sad u Jevandjelju vidimo samo
dobre maksime: mi bacamo smotren veo na cudno intelektualno stanje u kome je
ono postalo. Ima osoba koje takodje zale sto je Revolucija francuska vise no
jednom izasla iz principa i sto je nisu izvrsili mudri i umereni ljudi. Ne
namecimo nase sitne programe razboritih gradjana onim neobicnim pokretima tako
mnogo iznad naseg stasa. Divimo se i dalje “moralu Jevandjelja”…
(изд. И. Ѓ.
Ѓурѓевиќ, Белград-Сараево 1921)
No comments:
Post a Comment