Saturday, May 16, 2020

Томас Хобс: ЛЕВИЈАТАН


Дел втор
ОКОЛУ ДРЖАВАТА

Поглавје XVII.
O UZROCIMA, NASTANKU I DEFINICIJI DRZAVE

“Ovlascujem i predajem svoje pravo vladanja nad sobom ovom covjeku ili ovoj skupini ljudi, pod uvjetom da i ti predas svoje pravo i ovlastis sve njegove radnje na isti nacin. Tek tada se mnostvo, ujedinjenoj u jednoj osobi, zove DRZAVA, na latinskom CIVITAS. To je rodjenje onog velikog LEVIJATANA ili bolje receno (govoreci sa vecim postovanjem), rodjenje onog smrtnog Boga kojemu dugujemo mir i zastitu pod Besmrtnim Bogom.

14. Onaj ko je nositelj te osobe naziva se VRHOVNIM VLADAREM, za kojeg se kaze da ima vrhovnu vlast, a svatko drugi njegovim PODANIKOM.
15. Vrhovna vlast se stjece na dva nacina. Jedan nacin je pomocu prirodne sile, kao kad netko svoju vlastitu djecu sili da potcini sebe i svoju djecu pod njegovu vlast, jer je sposoban unistiti ih ako odbiju, ili pak kroz rat podcinjava neprijatelje svojoj volji, postedjujuci im zivot pod uvjetom pokoravanja. Drugi nacin je kad se ljudi medjusobno sloze da se svojevoljno podrede nekom covjeku ili skupini ljudi, s poverenjem da ce ih on zastititi protiv svih drugih. Ovaj posljednji nacin moze se nazvati politickom drzavom ili drzavom po uspostavi, a ona prva stecenom drzavom. Najprije cu govoriti o drzavi na temelju uspostave.

Poglavje XVIII.
O PRAVIMA VRHOVNOG VLADARA PO USPOSTAVI

1. Za drzavu se kaze da je uspostavljena onda kad se u nekom mnostvu ljudi svatko sa svakim slozi i dogovori da ce, bez obzira kojem covjeku ili skupini ljudi, bude vecinskim dijelom dano pravo da predstavlja osobu svih njih (to jest da bude njihov predstavnik), i onaj tko je glasao ZA  i onaj tko je glasao PROTIV, odobriti sve radnje i prosudbe toga jedinog covjeka ili te skupine kao das u njegove vlastite, s ciljem da zive u miru medju sobom i da budu zasticeni od drugih.
2. Iz takve uspostave drzave izvode se sva prava ili ovlasti onoga na koje vrhovna vlast bude prenesena putem dogovora ujedninjenih pojedinaca.
3. Prvo, buduci da se oni pri tome dogovaraju, odatle slijedi da ni po kakvim predhodnim uovorima nisu obavezni ni na sto, sto je tomu protivno. Dosljedno tome, buduci das u oni koji su vec uspostavili drzavu samim time vezani po ugovoru svoje radnje i prosudbe onog jednoga, oni ne mogu zakonito sklapati medju sobom neki drugi dogovor na poslusnost nekome drugom u bilo cemu bez dozvole onog prvog. Dakle, oni koji su podcinjeni nekom monarhu ne mogu bez njegova dopustenja odbaciti monarhiju ivratiti se u zbrku razjedinjenog mnostva, niti pak prenijeti svoju osobu s onoga tko je nosi na nekog drugog pojedinca ili drugu skupinu ljudi. Jer oni su, svatko nasprama svakome, obavezani na usvajanje i cinjenje svega onoga sto njihov postojeci vrhovni vladar cini, i smatra prikladnim da se cini. Tako, ako se bilo tko ne slozi, a svi ostali raskinu ugovor sklopljen sa tim covjekom, to je nepravedno. Svaki od njih je prenio vrhovnu vlast na onoga tko je nositelj njihove osobe; stoga, ako ga svrgnu, oduzimaju mu ono sto je njegovo vlastiti, a to je opet nepravedno. Nadalje, bude li ona tko pokusa svrgnuti svog vrhovnog vladara ubijen, ili kaznjen zbog toga, on je sam tvorac svoje kazne, buduci da je po nacelu uspostave, tvorac svega onoga sto vladar bude ucino. Buduci pak da je nepravedno ako netko ucini nesto za sto bi mogao biti kaznjen po svom vlastitom odobrenju, on postaje nepravedan i po toj osnovi. Tamo pak gde su ljudi iz neposluha prema svome vrhovnom vladaru zahtijavali novi ugovor, ali ne s ljudima, nego s Bogom, i to je nepravda, jer ugovor s Bogom, postoji samo kroz posredovanje nekoga tko predstavlja Boziju Osobu, a to je samo Bozji namjesnik koji ima vrovnu vlast pod Bogom. Sama tvrdnja o izravnom ugovoru s Bogom toliko je ocigledna laz, cak i u svijesti samih onih koje je predstavljaju, da nije samo cin nepravednog, vec i podlog i necovjecnog nastrojenja.
4. Drugo, buduci da je pravo predstavljanja osobe svih, dano onome tko bude ucinjen vrhovnim vladarem po ugovoru izmedju svakog sa svakim, a ne izmedju njega i svakog pojedinacno od njih, na strain vladara ne moze doci do krsenja ugovora. Dosljedno tome, ni jedan od njegovih podanika ne moze se osoboditi podanistva tvrdnjom o vladarevom gubljenju prava. Naime, ocigledno je da onaj tko bude ucinjen vrhovnim vladarom ne sklapa nikakav ugovor, jer on inace mora sklopiti li jedan s cijelim mnostvom kao jedna strana u ugovroru, ili mora sklopiti mnostvo ugovora sa svakim pojedincem. Nemoguce je da sklopi ugovor s mnostvom, kao jedna strana, jer oni do tada jos nisu postali jedna osoba. Ako pak sklopi onoliko ugovora koliko ima ljudi, ti ugovori postaju nevazeci nakon sto postane vladar, jer svaki cin koji bilo tko od njih smatra prekrsenim, ujedno je vlastiti cin i tog pojedinca i cin svih ostalih, jer je ucinjen u osobi i po pravu svakoga posebno.
Nadalje, ako bilo koji pojedinac ili skupina smatra ugovor prekrsenim od strane kralja prilikom njegova postavljanja, a svi drugi podanici ili neki od podanika, ili pak jedino sam vladar ne smatra da je bilo takvog krsenja ugovora, u tome slucaju nema suca da odluci u sporu. Zato se svi ponovo lacaju maca, i svatko dobiva natrag pravo da se brani svojom vlastitom snagom, suprotno namjeri koju su imali prilikom uspostavljanja. Zato je nistetno davati vrhovnu vlast na temelju nekog predhodnog ugovora. Misljenje da svaki monarh dobiva vlast po ugovoru, to znaci uvjetno, da proistjece iz nedostatka razumijevanja jednostavne istine da su ugovori samo rijeci i dah, da posjeduju snagu obavezivanja, pridrzavanja, ogranicavanja ili zastite za nekoga samo onoliko koliko je imaju od javne prijetnje macem, to jest, od odrijesenih ruku onoh ljudi ili skupine koji imaju vrhovnu vlast, cije radnje priznaju svi i svi je vrse snagom svih njih ujedinjenom u onome jednom. Ali, kad skupina ljudi postane vrhovnim vladaom, nitko ne zamislja da se dogodio bilo kakav dogovor pri uspostavi, jer nitko nije toliko glup da kaze, na primjer, da je narod Rima sklopio ugovor s Rimljanima radi drzanja vrhovne vlasti pod takvim i takvim uvjetima, i ako se ugovor ne bi izvrsavao, da bi Rimljani mogli zakonito svrgnuti Rimski narod. To sto ljudi ne vide razlog da u monarhiji bude isto kao u narodnoj vladavini, proizilazi iz castohlepla nekih koji su skloniji vladavini skupine u kojoj se nadaju da ce sudjelovati, nego monarhiji, za koje ne gaje nadu d ace je uzivati.
5. Trece, ako je vecina glasanjem izabrala vrhovnog vladara, onaj tko nije pristao mora se sloziti s ostatkom, to jest, mora se zadovoljiti odobravanjem svega sto on bude cinio ili ce pravedno biti unisten od ostalih. Jer, ako je dragovoljno pristupio skupini onih koji su se udruzili, time je dostatno obznanio svoju volju (i time presutno sklopio ugovor) da zastupa ono sto vecina bude odredila. Zbog toga, ako odbije zastupati to ili prosvjeduje protiv bilo koje od njihovih odredaba, on cini suprotno ugovoru, i zastupa nerpravedno. Svejedno pripada li skupini ili ne, i trazi li se njegovo slaganje ili ne, on se mora ili podciniti njihovim odredbama ili ostati u stanju rata u kojem je bio prije toga. Kao takvog, moze ga unistiti svatko, a da ne pocitni nepravdu.
6. Cetvrto, buduci da je po takvoj uspostavi vlasti svaki covjek tvorac svih radnji i prosudbi postavljenog vladara, odatle slijedi da nista sto ovaj cini ne moze biti povreda bilo kog od njegovih podanika, niti ga itko od njih smije optuziti za nepravdu. Jer, tko god cini nesto po necijoj ovlasti, ne vrsi nikakvu povredu prema onome po cijem ovlastenju djeluje, nego je svaki pojedinac na temelju takve uspostave drzave, tvorac svega onoga sto vladar cini. Dosljedno tome, onaj tko se zali na povredu od strane svoga vladara, zali se na nesto sto je tvorac on sam. Zato, za povredu ne bi smio optuzivati nikog drugog osim sebe, ali isto tako ni samoga sebe, je nemoguce je povrediti samoga sebe. Istina je da oni koji imaju vrhovnu vlast mogu izvrsiti nesto nepravicno, ali ne e napravdu ili povredu u pravnom znacenju.
7. Peto, i dosljedno ovome sto smo posljednje rekli, nitko tko ima vrhovnu vlast ne moze biti osudjen na smrt po zakonu ili bilo kako kaznjen od strane svojih podanika. Buduci da je svaki pojedinac tvorac cinova svoga vladara, on time samo kaznjava drugoga za radnje koje je sam pocino.
8. Buduci pak, da je cilj uspostave vlasti mir, i odbrana svih, i tko god ima pravo na cilj, ima pravo i na sredstva, onda svakom pojedincu ili skupini s vrhovnom vlascu pripada po pravu prosudjivati o sredstvoma za postizanja mira i odbrane, a jednako tako i o preprekama i smetnjama istih, i ciniti sto god budu smatrali nuznim da se cini, kako unaprijer, za ocuvanje mira i sigurnosti, da se preudhitri nesloga kod kuce, ili neprijateljstvo iz vana, tako i za ponovno stjecanje mira i sigurnosti, nakon sto su bili izgubljeni. Otuda,
9. Sesto, vrhovnoj vlasti pripada i to da presudjuje koja su misljenja i ucenja suprotna miru, a koja mu pridonose, i dosljedno tome, kojom prilikom, koliko daleko i sto se nekome uopce moze povjeriti da govori mnostvu, te tko ce ispitati ucenje svih knjiga prije nego sto budu objavljene. Naime, ljudske radnje proizilaze iz ljudskih uvjerenja, a u dobrom vladanu nad uvjerenjima sastoji se dobro vladanje nad ljudskim radnjama, u svrhu mira i sloge. I premda u pitanjima ucenja treba gledati samo na istinu, tome ipak nije suprotna vlast nad ucenjima u svrhu odrzavanja mira. Jer, neko ucenje koje je protivno miru ne moze biti istinitije nego sto mir i zakon mogu biti protivni zakonu prirode. Istina je da u drzavi u kojoj se zbog nebrige ili nesposobnosti vladalaca i ucitelja opcenito usvajaju kriva ucenja, suprotne istine mogu biti opcenito stetne, ali i najiznenadnija i gruba provala neke nove istine, kakva samo moze biti, nikad ne narusava mir, nego samo ponekad izaziva rat. Oni nad kojima se vlada tako nemarno da se usude uzeti oruzje da bi obranili ili zaveli neko uvjerenje, zapravo su jos u ratu. Stanje u kojem zive nije mir, vec samo odlaganje oruzja iz medjusobnog straha; oni zive kao da su neprestano na popristu bitke. Onome tko ima vrhovnu vlast pripada, kao nuzno radi mira, i sprecavanja nesloge i gradjanskog rata, da presudjuje ili da postavi suce nad uvjerenjima i ucenjima.
10. Sedmo, vrhovnoj vlasti pripada sva moc da propisuje pravila po kojima ce svatko znati koja dobra moze uzivati i koje radnje smije vrsiti, a da ga ne ugrozava ni jedan od su-podanika; to je ono sto ljudi nazivaju vlasnistvom. Naime, prije uspostave vrhovne vlasti (kao sto je vec pokazano), svi su ljudi imali pravo na sve, a to nuzno uzrokuje rat. Otuda je to vlasnistvo, buduci nuzno za mir i ovisno o vrhovnoj vlasti, cin te vlasti u svrhu javnog mira. Ta pravila vlasnistva (ili neum i tuum), dobra i zla, dopustenog i nedopustenog u djelovanju podanika, jesu gradjanski zakoni, to znaci zakoni svake zasebne drzave. Premda je naziv gradjanski zakon sad ogranicen na stare gradjanske zakone Rima, ipak buduci glavni grad velikog dijela svijeta, negovi su zakoni u ono vrijeme bili gradjanski zakoni u tim podrucjima.
11. Osmo, vrhovnoj vlasti pripada i pravo sudjenja, to jest pravo saslusavanja i odlucivanja u svim sporovima koji mogu nastati u pogledu gradjanskog ili prirodnog zakona, ili pak u pogledu cinjenica. Naime, bez odlucivanja u sporovima nema zastite jednih podanika protiv povrede od strane drugih. Zakoni koji se ticu meum i tuum postaju uzaludni; po prirodnom i nuznom porivu za vlastitim odrzanjem, svakome ostaje samo pravo da se zastiti svojom vlastitom snagom, a to je stanje rata, suprotno svrsi zbog koje se uspostavlja svaka drzava.
12. Deveto, vrhovnoj vlasti pripada pravo na vodjenje rata i sklapanje mira s drugim nacijama i drzavama, to jest na prosudjivanje kada je to radi javnog dobra, kolike se snage moraju skupiti, naoruzati i platiti za tu svrhu, te pravo ubiranja novca od podanika za pokrivanja troskova. Naime, sila pomocu koje se ljudi moraju braniti, sastoji se u njihovim vojskama, a snaga vojske u udruzivanju snaga pod jednim zapovjednistvom. To zapovjednistvo ima postavljeni vrhovni vladar, jer upravo zapovjednistvo nad milicijom, cini vrhovnim vladarom onoga tko ga ima, i bez drugih oblika postavljanja. Otuda, ma tko bio postavljen generalom u vojsci, onaj tko posjeduje vrhovnu vlast uvjek je Generalissimo {vrhovni zapovjednik}.


(изд. Naklada Jesenski i Turk: “LEVIJATAN ili Gradja, oblik i moc crkvene i gradjanske drzave” – Thomas Hobbes od Malmesburyja, London 1651. Dizajn naslovnice: Bozesacuvaj; Zagreb 2004 god.)

No comments:

Post a Comment