Friday, May 29, 2020

Вања Сутлиќ: КАКО ДА ГО ЧИТАТЕ ХАЈДЕГЕР


Увод во проблематското ниво на „Sein und Zeit“ и околните списи
ДОДАТОК
Бремето на едно мислење
УВОДНА НАПОМЕНА

U ozujku 1966. Heidegger je, u povodu clanka “Ponoc jedne svjetske noci” (“Spiegel”, br. 7 od 7.2.1966, str. 111-113), urednistvu “Spiegel”-a uputio citateljsko pismo. To pismo glasi:
-Neistina je da sam za vrijeme svog rektorata (kraj travnja 1933. do veljace 1934) svojem ucitelju Husserlu u bilo kojem obliku zabraniot pristup na Sveuciliste.
-Neistina je da su 1933. bili s moje strane prekinuti odnosi s Husserlom i Jaspersom.
-Neistina je da je professor Ritter, kao jedini clan nastavnog tijela Sveucilista, sudjelovao na pogrebu Husserla, a isto tako neistina je da se professor Ritter godine 1952. suprotstavio mojem umirovljavanju.
-Na slici, str. 113, zabiljezena obznana nije se dogodila 1934, nego u jesen 1933.
-Odricem se od zauzimanja stava spram neznatnije netocnih navoda.

Martin Heidegger
Freiburg
(“Spiegel”, br. 11, od 7.3.1966, str. 3).

Ovi navodi javili su se i prije, u literaturi, listovima i drugdje, pa je urednistvo protumacilo ovo reagiranje kao “oprezno ukazivanje ‘Spiegel’-u da je Heidegger spreman izjasniti se o predbacivanjima” (“Spiegel”, br. 23, od 31 svibnja 1976, str. 3).
Razgovor koji smo preveli iz cit. broja, str. 193-219, odrzan je 23. rujna 1966. Glavni urednik Rudolf Augstein и odgovorni redactor za filozofiju Georg Wolff razgovarali su s Heideggerom u njegovoj kuci u Freiburgu. Heidegger je taj razgovor, po navodu “Spiegel”-a (1. c., str. 5), a s obzirom na temu: slucaj 1933, nazvao prinosom “javno objasnjenju mojega slucaja”. Heidegger nije htio da razgovor bude objavljen za njegova zivota. “Spiegel” (…) navodi njegove rijeci: “Nije to ni ponos ni svojeglavost, nego jedino skrb za moj rad. Njegova zadaca je s godinama postajala sve jednostavnija, a to znaci u polju misljenja: sve teza”.
Razgovor ne prevodimo, dakako, samo zbog zanimljivosti obavijesti, izvjesca i ispravki. On sadrzi i teme koje ovako jednostavno i pregnanto nisu nigdje drugdje bile formulirane, mozda bas zbog zurnalistickog inzistiranja na njima. Iako je posve vjerovatno da je tekst razgovora u cjelini vjerodostojan, nacin na koji je prezentiran nosi ocito senzacionalisticko-zurnalisticki trag. Tako su najava na naslovnoj strani “Filozof i Treci Reich”, kao i izabrani naslov za cijeli razgovor “Samo nas jos jedan Bog moze spasiti” (str. 193), ocito istrgnuti iz konteksta razgovora. Mi smo povod razgovora naslovili tako, kako on po svojoj naravi i sadrzaja, jednostavno jest: “Razgovor s Heideggerom 23. rujna 1966”. Kad bi se inzistiralo na kakvom redakcijskim naslovu, mogla bi se mozda navesti osnovna i zakljucna, jednostavna i teska Heideggerova misao: “Za nas danasnje je velicina onoga sto valja misliti prevelika”.
Pitanja “Spiegel”-a krecu se, sto se tice dogadjaja oko 1933, u okviru navoda citiranog clanka (br. 7, od 7.2.1966) zbog kojega je Heidegger uputio citateljsko pismo, objavljeno 7.3.1966).
Napominjemo da sljedeci Heideggerov razgovor, koji se misaono slaze sa Die Selbstbehauptung der deutschen Universitat. Das Rektorat 1933/34 (V. Klostermann, Frankfurt a. Main 1983), govori vise o Heideggeru, nego sva dosadasnja apologetska i tuziteljsko-optuzujuca literatura. Najbolji autori knjiga i clanaka koji se bave tim razdobljem, kao sto su O. Poggeler, A. Schwan, F. Fedier, O. Biemel, V. Franzen, H. Arendt, F.-W. v. Hermann, B. v. Allemann i dr., literarno stvarno zaostaju za majstorovom rijeci.


Razgovor s Heideggerom 23. rujna 1966.

SPIEGEL: Gospodine profesore Heideggeru, svaki put smo iznova ustanovili  da Vase filozofijsko djelo osjecaju ne narocito dugotrajni dogadjaji Vaseg zivota koji nikada nisu bili osvijetljeni.

HEIDEGGER: Mislite na tridesettrecu?

SPIGEL: Da, prije toga i poslije toga. Mi bismo to stavili u vecu svezu i odatle dosli do pojedinih pitanja koji se cine vaznima, otprilike: kojih mogucnosti ima da filozof djeluje na zbilju, pa i na politicku zbilju?

HEIDEGGER: To su vec vazna pitanja; mogu li odgovoriti na sva? No najprije moram kazati da prije svojeg rektorata nisam ni na koji nacin politicki djelovao. U zimskom semestru 1932/33. imao sam dopust, te sam uglavnom bio gore u svojoj kolibi.

SPIEGEL: Kako je doslo do toga da ste postali rector Sveucilista u Freiburgu?

HEIDEGGER: U prosincu 1932. izabran je za rektora susjed von Mollendorf, ordinarius za anatomiju. Petnaesti travanj je na ovdasnjem Sveucilistu nastup sluzbe novog rektora. U zimskom semestru 1932/33. cesce smo govorili ne samo o politickom polozaju, nego napose o polozaju sveucilista, o – dijelom bezizglednom – polozaju studenata. Moj sud je glasio: koliko mogu prosuditi stvari, ostaje jos samo ta jedna mogucnost – zajedno sa snagama izgradnje, koje su zaista jos zive, pokusati da se zahvati razvoj koji dolazi.

SPIEGEL: Vidjeli ste, dakle, neku vezu izmedju polozaja njemackog sveucilista i politicke situacije u Njemackoj uopce?

HEIDEGGER: Dakako da sam pratio politicke dogadjaje izmedju sijecnja i ozujka 1933, te o tome prigodice i razgovarao s mladjim kolegama. No moj rad je bio posvecen jednom opseznijem izlaganju predsokratovskog misljenja. Pocetkom ljetnog semestra vratio sam se u Freiburg. U medjuvremenu, professor von Mollendorf je 16. travnja stupio u sluzbu rektora. Jedva dva tjedna kasnije, tadasnji badenski Ministar kulture razrijesio ga je te sluzbe. Vjerovatno je zeljeni povod za tu ministrovu odluku pruzila cinjenica sto je rektor zabranio da se u Sveucilistu izvjesi tzv. zidovski plakat.

SPIEGEL: Gospodin von Mollendorf bio je socijaldemokrat. Sto je poduzeo nakon svojeg smjenjivanja?

HEIDEGGER: Jos na dan svojeg smjenjivanja dosao je von Mollendorf k meni i kazao: “Heidegger, sad Vi morate preuzeti rektorat”. Upozorio sam ga da promisli kako mi nedostaje svako iskustvo o upravnoj  djelatnosti. Tadasnji prorektor Sauer (teolog) me je medjutim, isto tako zestoko snubio da se kandidiram za novi rektorski izbor, jer je inace postojala opasnost da za rektora bude imenovan neki funkcioner. Mladje kolege, s kojima sam vise godina razgovarao o pitanjima oblikovanja sveucilista, salijetali su me da preuzmem rektorat. Dugo sam se ustrucavao. Konacno sam se izjasnio spremnim da sluzbu preuzmem samo u interesu Sveucilista, ako bih mogao biti siguran u jednoglasni pristanak plenuma. Medjutim, ostale su sumnje u moju prikladnost za rektora, tako da sam jos ujutro onog dana koji je bio utvrdjen za izbor otisao u rektorat i prisutnom smijenjenom kolegi von Mollendorfu i prorektoru Saueru izjavio da  ne mogu preuzeti sluzbu. Na to su mi obojica kolega odgovorili da je izbor tako pripremljen da sada vise ne mogu odstupiti od kandidature.

SPIEGEL: Potom ste se izjasnili posvemasnje spremnim. Kakav je onda bio Vas odnos spram nacionalsocijalista?

HEIDEGGER: Drugi dan po mojem preuzimanjem sluzbe pojavio se u rektoratu “studentski vodja” sa dva pratioca, te iznova zahtijevao da se izvjesi “zidovski plakat”. Odbio sam to. Tri studenta udaljise se s primjedbom da ce zabrana biti prijavljena studentskom vodstvu Reicha. Nakon nekoliko dana telefonski je nazvala visokoskolska sluzba  SA u vrhovnom vodstvu SA, SA-grupni vodja dr. Baumann. Zahtijevao je da se spomenuti plakat izvjesi, kako je vec ucinjeno na drugim sveucilistima. U slucaju odbijanja imao bih racunati  sa smenjivanjem, ako cak ne sa zatvaranjem Sveucilista. Pokusao sam za svoju zabranu dobiti potporu badenskog ministra culture. Ovaj je izjavio da nista ne moze poduzeti protiv SA. Pa ipak, svoju zabranu nisam povukao.

SPIEGEL: To dosad nije bilo poznato.

HEIDEGGER: Motiv koji me je uopce odredjivao da preuzmem rektorat spomenut je vec u mojem frajburskom nastupom predavanja godine 1929. – Sto je metafizika?: “Podrucja znanosti daleko su jedna od drugih. Nacin obradbe njihovih predmeta iz osnove je razlicit. Ta raspadajuca mnostvenost disciplina danas se odrzava zajedno sa nekom znacenju jos samo tehnickom organizacijom sveucilista i fakulteta, te praktickim usmeravanjem struka. Nasuprot tome, odumrla je ukorijenjenost znanosti u njihovoj bitnoj osnovi”. Sto sam u pogledu tog – u medjuvremenu danas ekstremno izopacenog – stanja sveucilista pokusao za vrijeme svoje sluzbe, izlozeno je u mojem rektorskom govoru.

SPIEGEL: Pokusali smo utvrditi kako se i da li se to ocitovanje od 1929. poklapa s onim sto ste 1933. kazali u svom nastupnom govoru kao rektor. Ovdje izvlacimo jednu recenicu iz konteksta: “Mnogoopjevana ‘akademijska sloboda’ odbaciuje se s njemackog sveucilista; buduci da je ta sloboda bila kriva, jer je samo nijecna”. Vjerujemo da smijemo predpostaviti  da ta recenica izrazava bar dio shvacanja od kojih se i danas jos niste udaljili.

HEIDEGGER: Da, ja i stojim uz to. Jer ta akademijska “sloboda” precesto je bila samo negativna; sloboda od truda da se upustimo u ono sto znanstveni studij zahtijeva u pogledu promisljanja i osmisljanja. Uostalom, ne bi trebalo da recenica koju ste izuzeli bude pojedinacno citana, nego u svojoj svezi; tada se razjasnjava sto sam htio da se razumije s “negativnom slobodom”.

SPIEGEL: Dobro to se razumije. Vjerujemo ipak, da cujemo jedan novi ton u vasem rektorskom govoru kad Vi tamo, cetiri meseca nakon Hitlerova imenovanja za Reich-kancelara, na primjer, govorite o “velicini i velicanstvenosti tog proloma”.

HEIDEGGER: Da, bio sam u to i uvjeren.

SPIEGEL: Dali bi ste mogli jos objasniti?

HEIDEGGER: Rado. Tada nisam vidio drugu alternativu. Pri opcoj zbunjenosti mnijenja i politickih tendencija 22 partije, valjalo je naci jedan nacionalni i prije svega socijalni stav, otprilike u smislu pokusaja Friedricha Naumanna. Mogao bih dati samo jedan primjer, ovdje citirani napis Eduarda Sprangera koji daleko nadmasuje moj rektorski govor.

SPIEGEL:…

(изд. “August Cesarec” Загреб)


No comments:

Post a Comment