Friday, December 28, 2018

Симон Веил: ИСЧЕКУВАЊЕТО НА БОГА



IMPLICITNA RELIGIJA SIMONE WEIL
N. I. Bacic

Dosta je ljudi koji su zivjeli i zive za druge. Ipak, malo ih je, i na prste bi se, cak i medju svecima, mogli nabrojiti oni kojima je kao Simonei Weil srce kucalo za cijeli svijet. Ova osebujna zena jos je od svojeg najranijeg djetinjstva maksimalno podredjivala sebe da bi nasla sudionistvo u svjetskoj boli, koja je po njezinu misljenju najveca manifestacija i fundamentalni dar Bozje milosti. I dok ju je tudja bol anonimnih i neznanih cesto obeshrabrivala, vlastita ju je Bogu uzdizala, usadivsi u nju mnogobrojne od krscanskih kreposti. U nju – koju tolerantni zidovski obitelsjki krug nije religiozno indoktrinirao, nego ju je, dapace, u agnosticizmu odgojio. Nesvakidasnje je da ova mlada Francuzica u kratkom zivotu, koji je trajao samo 34 godine, u punom zamahu svoje intelektualne i moralne zrelosti, kao krunu svoje krscanske kreposti u liku Krista dozivjela nekoliko puta osobni kontakt s Bozjom osobom i da je, polazeci sa stajalista svoje osobne implicitne religioznosti, sjajno i vrlo lucidno anticipirala danasnju ideju ekumenizma – Crkvi danas sasvim normalnu, ali u vrijeme zivota Simone Weil gotovo svakoj Crkvi i crkvenom naucavanju toliko stranu i apsurdnu…
Simone Weil se rodila u imucnoj obitelji pariskog lijecnika 3. veljace 1909. godine kao mladja sestra brata Andrea – danas istaknutog matematicara u Americi. U liceju Duruy slusala je godinu dana filozofiju Senneova, da bi poslije toga u liceju Henry IV dosla pod snazan utjecaj Alaina, sjajnog pedagoga i ucitelja ondasnjih francuskih generacija. Iza toga je studirala i postala professor na najvisoj francuskoj prosvetnoj institucii L’Ecole Normale Superieure. Kao student i kao profesor bila je prozeta agnosticizmom i antireligiozna, uz to pred otvorenom perspektivom sjajne kariere i lagodnog gradjanskog zivljenja.
Medjutim, Bog je u dusi Simone-djeteta usadio nerazorivu ljubav prema siromasnima, i to je glavna i najbivstvenija odlika njezina dubokog i nadasve autenticnog zivota. I ona je tu ljubav utjelovila! Jos na prvom radnom mjestu kao profesorica filozofija u Le Puyu dijelila je nezaposlenim radnicima svoju placu, ostavljajuci sebi tek neznatan dio koji je odgovarao dnevnom prihodu nezaposlenih radnika. Utjelovljenje ljubavi prema bijednima probudila je jos vise kada je godine 1934. napustila profesorsku karijeru i otisla kao obicna manualna radnica u tvornicu, gdje joj je svijest o bijedi i nuzdi pokoravanja unistila dusu. Godine 1936. sudionica je Gradjanskog rata u Spanjolskoj, gdje se bori na strani republikanaca. Iako Zidovka, pohodila je u Njemacku upravo u vrijeme uspona nacizma, da bi na licu mjesta ispitala prilike i situaciju u vezi s polozajem njemackih radnika. Pocetkom proslog rata po nagovoru roditelja otisla je u Ameriku, ali ni tamo nije presahla njena velika ljubav prema razbastinjenicima. Ljubav koju je stekla prema crncima u Harlemu u New Yorku dosegla je mjeru da je njezin prijatelj crnac rekao: “Da je Simone ostala u New Yorku, ona bi sigurno postala crnkinja”. Rat u Evropi i osobito stradanje njezinih Francuza neodoljivo su je vukli kuci, ali nije dospela dalje od Londona, gdje je radila na stvaranju projekta nove Francuske nakom rata. Sva nastojanja da se angazira na planu konkretnih ratnih poduzetnosti ostala su bez uspeha, te je srvana bolescu u sanatoriju Ashfordu nedaleko od Londona umrla 24. kolovoza 1943. godine. Ni u casovima najvece iscrpljenosti, ni pred samu smrt nije uzimala hranu koju je dobivala, nego ju je snagom volje i s punom svijescu reducirala na mjeru za koju je pretpostavljala da je identicna kolicini koju dobivaju njeni porobljeni sugradjani u Francuskoj. Tako je njezina smrt prerasla u velicanstvenu krscansku solidarnost s bijednima i gladnima u Francuskoj i diljem Globusa…
Moze se o Simonei Weil pisati i kao o filozofu drustva i socijalne reforme, kao o angaziranom strajkasu i vodji mnogih strajkaskih pokreta, pri cemu se ne bi smjelo zanemariti ni njezine clanke o proleterskoj revoluciji. Medjutim, osobito u svojoj zreloj dobi, ova je osebujna Francuskinja bila obuzeta Evandjeljem i religijom i upravom na tom planu stvorila je svoja najlepsa i najvrijednija djela. Ta djela danasnje ljude vracaju Kristu i njegovim apostolima i, osobito danas u vrijeme totalne degradacija ljudskoga na svim razinama, isticu kao spasonosnu ideju i jedino pravilan put utjelovljenje evandjeoske ljubavi i povratak covjeka duhovnim nacelima. Pri tomu su osobito zanimljive i danas vrlo aktualne ideje Simone Weil o tzv. implicitnoj religiji koja oduzima monopol Bozje milosti onima koji cesto prazna srca prekoracuju crkovni prag.
Tesko je sinteticki prikazati misao Simone Weil, jer ona nije pisala udjbenike, niti je racunala na objavljivanje svojih rukopisa, nego je zivjela autenticnim zivotom krscanina. Slicna je Sokratu koji nije napisao nista i koji je, kao i Simone Weil, osjecao glasove za koje je vjerovao da su porivi duse i putokazi koji kroz savijest dolaze od nadnaravnoga. I ne bi se smjelo, kao sto mnogi cine, ni Sokratu, ni Simonei Weil zbog spomenutoga jednostavno pridobiti kvalifikativ bolesnoga – zato jer im je istancani duh ceznuo za Istinom i Apsolutnim u sferi transcedentnoga. I kad je u cetrnaestoj godini usporedjivala sebe sa starijim bratom, cija je inteligencija bila iznad prosjeka i cije ju je mladenastvo podsjecalo na mladenastvo Pascala, ona kaze: “Nije mi bilo zao zbog izvanskih uspjeha vec zbog toga sto se nisam mogla uopce nadati da cu ikad uci u transcedentno kraljevstvo, gdje jedino mogu uci uistinu veliki ljudi i gdje prebiva istina. A voljela sam umrijeti nego zivjeti bez nje.” (S. Weil: Duhovna biografija – zbirka eseja “Iscekivanje Boga, Krscanska sadasnjost, Zagreb 1979., str. 35).
Zbog svega toga, lakse ce, mozda, biti u nekoliko poteza i u obliku krokija nacrtati njezin zivot i razmisljanja.
Sve negde do 1935. godine, dakle do 26. godine svog zivota, Simone Weil se uopce nije bavila problemima religije, Boga, transcedentnoga. Bavila se tada konkretnom socijalnom problematikom ljudskoga ovozemaljskog zivljenja i mislila je da je pitanje Bozje egzistencije za covjeka nerjesiv problem, i da na zemlji ima toliko problema (medju kojima su za nju najakutniji bili socijalni), cije rjesenje uopce ne zavisi o rjesenju Boga. I takav njezin stav ne potvrdjuje samo ona, nego i njezina nesto starija koleginica s Normale, istaknuta francuska knjizevnica i filozof Simone de Beauvoir, koja se u svojim uspomenama sjeca svoga prvog susreta sa Simoneom Weil bas u vrijeme kade je dalekom Kinom harala neobuzdana glad. Simone de Beauvoir nam govori o gorkim suzama u ocima Simone Weil, koje su je zacudile i u kojima kao nikad prije i nikad poslije, osjetila srce koje kuca za cio svijet. I kad se Simone de Beauvoir – kojoj su ovozemaljski konkretni ljudski problemi, medju kojima je spadala i glad, bili zasjenjeni metafizickim pitanjima smisla i ljudske sudbine – zacudila tim suzama zbog gladnih u dalekom svijetu, Simone Weil joj je kratko i resko odgovorila: “Vidi se da nikad niste bili gladni”.
Medjutim, iako Boga kao problem nije postavljala, niti je na njega mislila, ne znajuci cak ni za Evandjelje, Simone Weil je vec u to vrijeme zapravo od svojega najranijeg djetinjstva, zivjela po utjelovljenim rijecima Krista. Slike iz njezina zivota podsjecaju nas na parabole kojima se Krist sluzio u prenosenju vjecnih istina.
Jos kao curica od pet-sest godina kad je cula za trpljenje onih na fronti i njhovih obitelji u vrijeme prvog svjetskog rata, nije htijela pojesti niti jedan bonbon, niti kocku secera, kako bi tu svoju “ustedjevinu” mogla poslati njima. Ta njena urodjena sucut, koja je karakterizirala i cijeli njezin kasniji zivot, ocitovala se u duhu siromastva, koji je bio njezina glavna karakteristika, Taj duh je ona utjelovila u svom svakidasnjem zivotu – i to ne iz pukog snobizma – i bez straha pred zgrazanjem svoje gradjanske sredine i njezinih malogradjanskih manira, ona se svojom vanjstinom, svojim nacinom odijevanja, svojom prehranom poistovecivala s najbednijima. A u tomu i jest njezina ljubav naspram bliznjemu, koju je ona, ne znajuci za Evandjelje, imenovala rijecju pravednost, kao sto je imenuje i Evandjelje. Osjecala je, poput krscanina, da ljubav prema bliznjemu i pomoc koju mu trebamo ukazati kad je u nevolji, ne znaci po Kristovim rijecima degradirati njegovo dostojanstvo i ubiti u njemu covjeka! Osjecala je takodjer koliko je na podrucju duhovnoga dobra ucinkovita zemlja i bila je sigurna da kad netko od Oca trazi kruha, nece dobiti kamen. Motreci divan gorski krajolik koji joj se nametnuo, razbila je u svojoj 16-oj godini sentimentalne nemire mladenastva i ucvrstila u sebi krepost krscanske cistoce, a nezaobilazna duznost prihvacanja Bozje volje nametnula joj se kad ju je susrela izlozenu u obliku “amor fati” (ljubav prema sudbini) kod rimskog stoika Marka Aurelija.
Iz svega toga namece nam se zaklucak, o kojemu govori i Simone Weil, da je ova zena bila apriorna krscanka, i da je duh krscanstva u implicitnom oblika nosila u sebi jos od svojega rodjenja. Posjedovala ga je, iako joj nije bio eksplicitan, u svojoj zaokruzenoj zgotovljenosti ni kroz odgoj, ni kroz crkvene dogme, i stoga nije nerazumljivo sto ju je Bog svojom miloscu obdario na poseban nacin koji za nas predstavlja cudo.
Pocelo je godine 1935. kade je fizicki i duhovno iscrpljena od tvornickog rada dosla radi oporavka s roditeljima u Portugal. Tvornica ju je prije toga iscrpila, ne toliko zbog vlastitih poteskoca koja je u njoj prozivjela, nego vise zbog nesrece drugih radnika u kojima je tvornicka traka unistila svako dostojanstvo i srozala ih na dno ljudskoga. “Tamo sam – kaze Simone Weil – zauvijek primila zig ropstva, slican onome sto su ga Rimljani usijanim zeljezom utiskivali na celo naprezrenijim svojim robovima. Otada sam na sebe uvijek gledala kao na roba.” (Simone Weil: Duhovna autobiografija, str. 37).
U Portugalu je jos uvijek pod pecatom tvornickog roopstva dosla jednu vecer sama u jedno pitoreskno seoce na obali mora na dan njegova sveca-zastitnika. I dok su zene ribara pjevajuci vrsile ophod barkama ispunjenim svijecama, Simone je osjetila da je krscanstvo religija radosti u pravom smislu, da mali ljudi bez te religije ne mogu, i da je medju tim ljudima i ona. Osjetila je tada u krscanstvu poziv svoje duse, poziv koji je po njezinu dubokom uvjerenju dosao od nadnaravnoga.
Godine 1937. s roditeljima je putovala po Italiji. Tada jos nije bila doblje dirnuta religijom i osjecala je jos snazne utjecaje kroz odgoj indoktriniranog agnisticizma. Obilazila je radnicke cetvri mnogih gradova kroz koje je prosla, a u crkvama je tragala za uzivanjem u klasicnim umjetninama starih likovnih majstora. Cudo se, medjutim, dogodilo u Asizu, u divnoj kapeli Santa Marija Degli Angeli, u kojoj je sv. Franjo – svetac i filozof proleterije – cesto molio za svog ovozemaljskog zivota. Simone je bila sama i, sjecajuci se toga poslije, ona kaze: “…tu me je nesto jace od mene prisililo prvi put u zivotu da kleknem “.
Godine 1938. u Solemesu je provela uskrsne dane i, usprkos jakoj glavobolji, nasla je cistu i savrsenu radost u necuvenoj ljepoti pjevanja i rijeci. Od tada ju je zauvijek obuzema snazna misao na Kristovu muku. “Ondje je bio neki mladi engleski katolik, kod kojega sam prvi put dozivjela nadnaravnu snagu sakramenta, zahvaljujuci uistinu andjeoskom ozarenju kojim je bio obasjan poslije pricesti. U tom slucajnom susretu – ja naime radije kazem slucaj nego Providnost – on je za mene bio pravi glasnik. Naime, upoznao me je s onim engleskim pjesnicima 17. stoljeca koje se nazivaju metafizickim pjesnicima. Citajuci ih poslije, otkrila sam pjesmu koja nosi naslov Ljubav, i koju sam vam citala u prijevodu koji, na zalost, nije dovoljno uspio. Naucila sam je napamet”. Nastavljajuci dalje u tom svom pismu svome prijatelju ocu Parrinu, ona kaze: “Kao sto sam vam pisala, upravo je za vrijeme tog recitiranja (pjesme Ljubav – N. I. B.) sisao sam Krist i obuzeo me”.
U zarkom zanosu recitiranja, koje je zapravo, bilo vruca i iskrena molitva, Simone Weil je osjetila plamen Bozje ljubavi, koji je nije napustio vise nikada. “Uostalom, u tom nenadanam Kristovu zahvatu u moj zivot, ni osjetila, ni masta nisu imali nikakva udjela; samo sam kroz patnju osjetila prisutnost ljubavi koja je slicna onoj koja se cita u osmijehu ljubljenoga lica”.
Tako se Bog javio bicu koje je od svoga djetinjstva vrsilo volju njegovu, i ne spominjuci ime njegovo, ponajscesce cak i ne misleci na njega. No usprkos tom svom duhovnom napredovanju i sve vecem zaru kojim je krscanstvo opsjedalo njeno srce, Simone Weil se nije molila. Prvi put je molitvu Oce nas izmolila na grckom jeziku ljeti 1941. godine, i odtada je tu molitvu molila svako jutro kao svoju jedinu i nezaobilaznu vjersku duznost. Evo kako ona u svojoj Duhovnoj autobiografiji opisuje svoje izvanredne dozivljaje kod molitve Oce nas: “Moja misao je vec nakon prvih rijeci napustala tijelo i bila prenesena na neko mjesto izvan prostora, gdje nema ni perspective, ni motrista. Prostor se otvara. Njegova beskrajnost, sto je redovito zamjecujemo, zamijenjena je beskrajem na drugu ili ponekad na trecu potenciju. U isto vrijeme taj beskraj beskraja skroz je bio ispunjen tisinom, tisinom koju mozemo iskustveno osjetiti, iskustvenije nego neki zvuk. Zvukovi, ako ih ima, dopirali su do mene tek posto su prosli kroz tu tisini”.


(изд. Нолит – Белград)

No comments:

Post a Comment